Category Archives: Bilder og Film

Kategory for poster som inneholder ett eller flere bilder

Dressurkurs – del 6…

Torsdag i forrige uke var vi ute for første gang. Det var litt kaldt, men gøy likevel. Denne dagen ble Misty brukt mye for å demonstrere, noe som fram går av bildene. Ragnhild var ikke helt i form, og slet med å få Misty med seg, så jeg overtok for henne, mens hun sto for fotograferingen.

klar_0760.JPG
Odd-Geir innleder, og vi er klar..

dressurkurs del 5
Tennene sjekkes…

dressurkurs del 5
Odd-Geir korrigerer Mistys innsitt. (Libby kjeder seg der bak.. ).

dressurkurs del 5
Alltid kontakt før vi begynner.. (Toto til venstre vil heller leke…)

dressurkurs del 5
På Plass!

dressurkurs del 5
Ikke noe å si på kontakten her, Ragnhild. (Libby og Mick i bakgrunnen)

dressurkurs del 5
Bra! og Friiii!

dressurkurs del 5
Ikke bare pølse som kan brukes til belønning, forklarer Odd-Geir.

dressurkurs del 5
Bli! (Bruno i bakgrunnen)

dressurkurs del 5
Misty er flink!

Innlæring av Ligg! Odd-Geir demonstrerer med Misty:

dressurkurs del 5
Kontakt! og vise godbit. (Dennis i forgrunnen, Mick der bak.)

dressurkurs del 5
Vekk med godbiten..

dressurkurs del 5
Ligg! Ned med hånda, Belønn straks!

dressurkurs del 5
Sette seg på plass…

dressurkurs del 5
Kontakt! Flink jente!

Det kommer mer fra del 6 som vi hadde mandag denne uka….

Hester på beitet…

I dag hjalp Silje og Lisa Ingve med å gå over gjerdene på beitet vårt. Han skal låne det for de to merrene “Alm Ylva” (kalles Almi) og “Rappspika” (kalles Spira). Ingve regner med følling i midten av måneden på dem begge to, skal vi satse på 17 mai? Som jeg har nevnt tidligere så hadde vi Spira med føllet sitt Røster her i fjor, men det blir enda bedre med to, trives best med selskap vet du…
Ser ut som de trives her, med masse godt gress, og plass til å boltre seg. Silje og Lisa har tatt bilder:

almi_spira_beite_01mai2009_0486
La meg presentere Almi (13 år) og Spira (7 år)…

almi_spira_beite_01mai2009_0479
Spira er en skikkelig linselus! Kommer løpende når hun ser kameraet…

almi_spira_beite_01mai2009_0455
Ikke bare valper som liker godbit… 😉

almi_spira_beite_01mai2009_0488
Her går det unna!

almi_spira_beite_01mai2009_0489
Almi er rene ungfolen jo, til tross for alderen og den tunge børa..

Rådyr på besøk…

I dag morges da vi sto opp (ca halv åtte) oppdaget vi at det var rådyr på besøk på marka nedenfor huset. Jeg skyndte meg å finne fram kameraet for å prøve å få et par bilder, og lyktes sånn noenlunde, selv om bare et ble skikkelig skarpt:

raadyr_01mai2009_0434.jpg
Først et bilde i full fart gjennom vinduet..

Så fikk jeg åpnet vinduet helt forsiktig, og fikk knipset to bilder til:

raadyr_01mai2009_0436.jpg
Ikke helt skarpt, men går da å se hva det dreier seg om..

Dette bildet ble mye bedre, så her har jeg forstørret opp en del:

raadyr_01mai2009_0435.jpg
Flotte dyr…

Dressurkurs – del 1 og 2

Torsdag i forrige uke begynte dressurkurset med teori. Skal oppdatere denne posten med litt om innholdet senere. Den kvelden var hundene hjemme, men i kveld har vi hatt første praksisdel. Hadde fått lekse:

* Kontakt (viktigst av alt – ingenting virker uten kontakt!)

* Begynne innlæring av innsitt

* Begynne innlæring av på plass

I kveld skulle vi vise at vi hadde vært flinke til å øve på leksa. Odd-Geir begynte med å gå runden og hilse på alle hundene. Han tok seg god tid hos hver enkelt hund, særlig de som var litt reserverte. Han sjekket tenner, ører og labber. De fleste fikk beskjed om å klippe klørne, mer eller mindre avhengig av klørnes lengde selvfølgelig. Etter kurset ba jeg om litt hjelp med kloklipping siden jeg har hatt en uheldig opplevelse tidligere der jeg klippet til blods. Så jeg har gruet meg til hele greia. Odd-Geir viste meg på to klør, så da fikk jeg mot til å ta resten hjemme senere. Nå tripper Misty rundt på nyklipte klør. But I digress:

Etter hilserunden demonstrerte Odd-Geir øvelsene fra leksa med de forskjellige hundene, og gikk deretter runden og hjalp hver enkelt mens de andre øvde. Vi må passe på å ikke overdrive, det tar ganske lang tid å gå runden for hver øvelse, så hver enkelt av oss må ta pauser etter hundenes behov!

Til slutt hadde vi innkallingsøvelse der Odd-Geir hold hunden i bånd, og eier løp fra hunden og kallte inn. Odd-Geir slapp hunden når den viste respons på eieren. Poenget her er masse ros, god kroppsnær kontakt, og selvfølgelig GODBIT! Føler oss som godbit-automater, men det er slik det skal være…

Apropos godbiter: Vi har brukt vanlige, renslige godbiter, men mistenkte at de kunne bli for uinteressante med alle de gode luktene og masse andre hunder og folk. Så vi hadde tatt med pølsebiter for sikkerhets skyld, selv om vi håpet å slippe pølseklisset. Men Ragnhild fant fort ut at her er det kun pølse som nytter, i alle fall så tidlig i kurset. Så da vi kom hjem skar vi opp bittesmå biter med pølse, og tørket i bakerovnen for å prøve å få det litt mindre klissete. Vi får se om det hjelper….

Ragnhild gikk med Misty hele tida, jeg så på og tok noen bilder. Pga av regnværet var vi inne, og det var ikke de beste lysforholdene for fotografering, så beklager kvaliteten. Men her er i alle fall bildene:

Bilder fra Iza’s besøk…

Som tidligere lovet så poster jeg nå bildene fra besøket vi fikk fra Iza og de 1. påskedag. Det ble veldig mange bilder av det i duskregnet. Det var kjempekjekt å treffe Iza’s familie igjen, og det så ut som om både Iza og Misty likte seg også. De var i alle fall helt propell begge to. Øystein fortalte at han tørket brød og brukte til godbitsøk. Det var ganske smart. Misty trenger foreløpig all næring hun kan få, men etterhvert som hun vokser til kan det være bra med noe litt mindre fett enn tørrfór.

iza_paa_godbit-soek_0202.jpg
Iza på godbitsøk på marka..

Misty fulgte godt med på hva Iza foretok seg:

hva_gjoer_du_mor_0168.jpg
Hva gjør du for noe, mor?

Etter at vofsene hadde fått løpt av seg, og vi andre begynte å få nok av regnet så la vi Iza i bilen, tørket Misty så godt vi kunne, og gikk inn og fikk litt kaffe og kake. Det smakte.
Her er resten av bildene, de er mange, men synes det var like greit å få med alle sammen. Jeg har plukket vekk de mest uskarpe.

Ny leke – pip pip…

Ragnhild og jeg var innom FK-butikken en tur i dag for å se på utvalget deres av hundeutstyr. Vi endte med å kjøpe en klosaks. Hun som ekspederte oss spurte litt etter, siden hun har hunder selv, og da hun fant ut at vi hadde fått ny valp i huset, så kom hun fram med en Labb Velkomstpakke til oss. Litt leker, godbit, og fórprøver fra Labb.

Da vi kom hjem måtte vi jo fram med den nye leken, en plastsak som piper når vi klemmer på den. Dette syntes Misty var veldig spennende, men også fryktelig skummelt. Det tok en stund med gjøing og hopp og sprett før hun turte å røre den. Videosnutten her viser litt av det. Etterhvert så syntes hun det var bare gøy, og jeg tror nok at denne kan brukes som belønning i dressursammenheng. Har ellers innført forbud mot bruk inne, pipingen er til å bli gal av…

Apropos dressur: Nå er det bare en uke igjen til kurset begynner, men vi ligger ikke helt på latsiden hjemme heller. Øver mye på fri ved foten, sitt og bli, ligg mm. Siste tilskudd er innkalling “På plass!” fra sitt, der hun kommer inn på høyre side, går rundt bak, og avslutter sittende på venstre side. Denne har vi øvd på med godbitsom føres bak oss for å lede henne på rett vei. På videoen ser dere at den nye leken brukes i stedet for godbit…

Get the Flash Player to see this content.

Iza og familien på besøk..

I går søndag fikk vi besøk av Kristine og Øystein m.fl. fra Bronsestubben. Iza var selvfølgelig med, og vi begynte med å la henne rase litt av seg sammen med Misty ute på marka. Slik tok det seg ut:

Get the Flash Player to see this content.

Tydelig at de koste seg i lag. Ragnhild tok seg av fotograferingen, og hadde tatt mer enn 120 bilder, så jeg trenger litt mer tid for å få plukket ut de beste. De kommer etterhvert.

På tur med Roamy og Cougar…

Silje og jeg tok med Misty, Roamy og Cougar en tur på Nærlandsstraen i går ettermiddag. Det var flott vær, første gang dette året jeg har registrert 17 grader. Var kraftig vind, så vi ble litt sandblåst, men det gikk veldig greit. Roamy og Cougar er noen kraftige karer, med sterk vilje, så de klarte nesten å dra meg ut i sjøen. Måtte ta litt spenntak, og gjenfinne balansen. Silje gikk med Misty og kamera, og knipset veldig mange bilder. Litt for mange til at jeg orker å redigere dem, legger dem bare opp som de er.
Flott tur, etterpå satte vi dem inn for natten, så sparer mor den turen…

Schott og Misty…

misty_hilser_paa_schott_9933

I går kom Silje kjørende med Ingves ponni – Backersdals Schott. Hun hadde kjørt en tur på Kongevegen, og det hadde vært morsomt både for henne og Schott. Mange kommentarer fra møtende om den flotte ponnien. Silje har trent Schott opp fra grunnen av både med kjøring og ridning, etter at han kom fra Danmark som to-åring. Nå er han blitt fire år. De to har kjørt mange løp på ponnitravet på Forus, med varierende resultater, fra seier til disk for galopp. Etter en flott tur i det fine påskeværet kom Silje innom her hjemme, og da var det jo greit å la Misty hilse litt på Schott igjen. De har truffet hverandre før et par ganger. Synes det gikk fint, begge var litt nysgjerrige, men tok det helt rolig som dere kan se på bildene:

Paintshop pro resize script

Jeg kjører en batch-jobb i PSP for å “komprimere” bilden for å få ned filstørrelsen. De bildene som skal på web setter jeg 1024 punkter brede, og lar PSP håndtere høyden. For å gjøre det bruker jeg dette scriptet:
from JascApp import *

def ScriptProperties():
return {
‘Author’: u”,
‘Copyright’: u”,
‘Description’: u”,
‘Host’: u’Paint Shop Pro 9′,
‘Host Version’: u’9.02′
}

def Do(Environment):
# EnableOptimizedScriptUndo
App.Do( Environment, ‘EnableOptimizedScriptUndo’, {
‘GeneralSettings’: {
‘ExecutionMode’: App.Constants.ExecutionMode.Default,
‘AutoActionMode’: App.Constants.AutoActionMode.Match,
‘Version’: ((9,0,2),1)
}
})

# Resize
App.Do( Environment, ‘Resize’, {
‘AspectRatio’: None,
‘CurrentDimensionUnits’: App.Constants.UnitsOfMeasure.Pixels,
‘CurrentResolutionUnits’: App.Constants.ResolutionUnits.PixelsPerIn,
‘MaintainAspectRatio’: True,
‘Resample’: True,
‘ResampleType’: App.Constants.ResampleType.SmartSize,
‘ResizeAllLayers’: True,
‘Resolution’: 72,
‘Height’: None,
‘Width’: 1024,
‘GeneralSettings’: {
‘ExecutionMode’: App.Constants.ExecutionMode.Default,
‘AutoActionMode’: App.Constants.AutoActionMode.Match,
‘Version’: ((9,0,2),1)
}
})

Søndagstur til Brusand…

Misty tok med Marit, Ragnhild og meg til Brusand på en ettermiddagstur. Flott tur. Men Misty syntes det var mange grunner til at det ikke var nødvendig å gå med slakt bånd, så det ble litt stressete for oss som prøver å lære henne å gå fint. Mange gode lukter på denne nye plassen. Litt skeptisk til å sitte modell på en høy stein, men med litt moralsk støtte så gikk det på et vis. Her er bildene:

Dyrlegebesøk…

Hos dyrlegen: Hadde avtalt time for revaksinering og 12ukers kontroll i dag hos Dagny Spanne Kjær på Tu Dyreklinikk.

Erik anbefalte Dagny på det varmeste etter behandlingen av Roamy. Stakkaren mistet nesten all pels, og samtlige klør, og det var så vidt han stod det over. Han går framdeles på tabletter morgen og kveld, og må nok fortsette med det livet ut. Kan ikke huske hva som var galt.

Misty fikk en grundig sjekk:
misty_dyrlege_30mars2009_9811.jpg
Misty sto fint på bordet, her sjekkes hjertet..

Sprøyter er jo ikke akkurat det beste med dyrlegebesøket, men må man så må man:
misty_dyrlege_30mars2009_9812.jpg
Au!

Noen godbiter senere var det vonde glemt. Hun sjekket også navlebrokket, og bekreftet at det er helt ubetydelig, og ikke ville påvirke evt. valpekull om det skulle bli aktuelt. Kommer likevel til å følge med på det. Vi fikk også bekreftet at valpekviser er svært vanlig, og ikke noe å bekymre seg for. Hun viste meg hvilken type klosaks som er best, så det må vi anskaffe. Vog Misty til 10kg, veterinæren mente det var bra tilvekst.
En veldig behagelig opplevelse både for folk og dyr, så her kommer vi gjerne igjen.

Strandtur til Wiig søndag…

Ragnhild, hennes venninne Agnes og jeg ble med Erik ned til Wiig for å lufte hundene og oss selv. Roamy stakkar måtte gå i bånd hele tida, men Cougar og Misty fikk strekke litt på beina. Tok selvfølgelig i bånd når vi møtte andre folk, hunder og hester. Misty springer jo mest rundt beina på oss, Cougar holder seg også i nærheten. Roamy lever opp til navnet, og går en del lenger ut i søkene. her er bilder fra turen:

Strandtur igjen – film…

Ragnhild og jeg tok Misty med oss til Nærlandsstraen i dag. Vi hadde en kjempefin tur i godt, stille vær. Så flokke med tjeld og hettemåker. Så også ei svane litt utpå.

Her er litt film fra turen. Bilder kommer etterhvert.

Get the Flash Player to see this content.