Category Archives: Bilder og Film

Kategory for poster som inneholder ett eller flere bilder

Kennel på Varhaug…

Broderen tok seg en to-ukers ferie, så da var det tid for å gjengjelde tjenesten om hundepass fra i sommer. Vi hadde forberedt oss gjennom å utvide hundegarden, og hadde bygget nytt, større hundehus. Nå gjensto det å se om dette kom til å fungere i praksis….

kennel
Ny og større hundegård…


kennel
Større, selvbygget hundehus, er det ikke flott?


kennel
De ser da ut til å trives…


kennel
Øver litt på folkeskikk, det er et krav om de skal få være inne sammen…


kennel
Det er da i alle fall ikke fordi de ikke kan!


kennel
Eldstemann Roamy….


kennel
De roa seg fint de fleste kveldene når de ble fortalt alvoret! Dette ser jo idyllisk ut.

Alt i alt så gikk det fint, selv om det jo var litt unntakstilstand. Jentene var kjempeflinke og gikk tur hver dag med hundene. Trening ble det mindre av, selv om Cougar fikk være med til Hognestad en kveld. Var temmelig trøtt etter det, anstrengende med bl.a. 2 løpske tisper på kurset… Han hadde veldig godt av å være der uten å få lov til å hilse på alle.

Nussi, katten vår, virket ikke å være så begeistret fro alle disse hundene. Hun og Misty har forsåvidt kommet til en avtale om at de får holde ut med hverandre, med unntak av noen utbrudd (bjeff, knurr, fres) dann og vann. Men de 2 setterne ble for hard kost for Nussi, så vi så lite til henne de to ukene…

Dressurtrening Hognestad 2. september 2009

Litt sent ute med dette, men tenkte jeg ville vise litt av hva som foregår på Hognestad på dressurkurs hos Odd-Geir.
De 3-4 første kveldene i høst ble organisert som vist på bildene her, med felles trening for alle klasser inkludert elite.
Det var kjempegøy, har skrevet litt om det tidligere..
Nå er det igjen tilbake til inndeling med klasse3 og elite på egen treningstid.
Men slik som dette hadde vi det altså den 2. september:


dressur
Misty og Ragnhild venter på å komme i gang…


dressur
Oversiktsbilde som viser hvordan området settes opp.

Starter med “Felles Sitt“, skjult fører for de viderekomne, men ikke for Misty:

dressur
Alle gjør seg klar, venter på “ordre” fra Odd-Geir…


dressur
Misty sitter, Ragnhild ser etter tegn på at hun skal “bryte”…


dressur
Der gadd visst ikke Misty mer, og er på vei ned, Ragnhild korrigerer…


dressur
Øvelsen avsluttes med å gå inntil og avvente ordre fra dommer Odd-Geir. Legg merke til kontakten mellom Ragnhild og Misty!

Så fortsetter vi med “FellesDekk“, igjen skjult fører for de beste, Misty er ikke der enda:

dressur
Er hundene klar? …


dressur
Legg ned hundene!

Neste kommando fra Odd-Geir blir da “Gå fra hundene!” og hundene skal ligge i 2-10 minutter, vi øver ofte med forstyrrelser som f.eks. at en person går sikksakk mellom hundene mens de ligger.

Kvelden fortsetter med individuell trening, der hver enkelt får ett par sesjoner med noen minutter i ringen med Odd-Geir og Monica som trenere/dommere. De andre øver da individuelt utenfor ringen med sine ting.
Her er f.eks Misty i gang med “Innkalling med innsitt“. Ragnhild får her individuell coaching av Siv (med Mads) som er i klasse III:

dressur
Venter på kommando, tenke gjennom og gjøre seg klar, ha kontakt…


dressur
Kommando gitt, Misty på vei inn. Tempoet er ikke allverdens, men det kan vi pusse på senere, nå er det innsitten som er viktig…


dressur
Siv gir noen tips…


dressur
Ferdig innsitt, god konatkt, Siv sjekker om hun sitter beint!


dressur
Nye tips. Legg merke til skinnfilla (=belønning) i Ragnhilds hånd, nå skal tydeligvis tempoet opp…

I klasse I er “Hopp over hinder under fri ved fot” en øvelse, så her prøver de seg på den, stadig med Siv som hjelper.
På denne øvelsen er det viktig at hunden under landing etter hoppet framdeles er ved fot, ikke foran eller bak, derfor er det viktig å treffe med belønning. Det begynte å bli mørkt, bildene er derfor litt uskarpe, men det går vel greit?:


dressur
Misty litt for langt bak, men vi prøver ett hopp likevel…


dressur
Det gikk greit, belønne i og skryte i landingen. Siv ser ut til å være fornøyd hun også!

Den kvelden øvde Ragnhild bl.a. på Apport sammen med Monica og Odd-Geir inne i ringen, men det har jeg ingen bilder av.

Betennelse…

I dag var Ragnhild hos dyrlegen med Misty. De siste dagene har vi gått og sett på at hun er hovnet opp, først ved det ene øyet og så ved det neste. Jeg har tenkt at det kanskje kunne være tette tårekanaler eller noe sånt.
Så Ragnhild reiste til dyrlegen i dag. De tok først avskrap for å se om det var parasitter, det var det ikke. Så de mente det måtte være en bakteriell infeksjon, og vi fikk med en 10 dagers antibiotikakur.
Her er noen bilder av greiene. Ser ut som det allerede er på vei tilbake etter bare to tabletter. Det er litt vanskelig å se. Såret/det røde er pga av skrapeprøven som dyrlegen gjorde:

IMG_2115.JPGIMG_2115_cropped.JPG

IMG_2116.JPGIMG_2116cropped.JPG

Pels-stell…

Misty begynner å bli voksen, med voksen pels. Så pelsen må stelles, særlig etter at hun har badet.
Her er Ragnhild i gang med børsten. Misty nyter virkelig dette, det er aldri vanskelig å få henne opp på bordet når vi finner fram børsten. Hun står helt rolig, og lar oss holde på.
Apropos hoppe opp på bordet: Hun er blitt så stor at hun hopper opp selv, men vi prøver å unngå at hun hopper ned, siden det blir litt for stor belastning på skuldre og albuer.

pelsstell

pelsen stelles

pelsen stelles

Om hundedritt og søppel…

Vi er flinke til å ta med oss svarte poser når vi går tur, men når vi går tur på stranda så bruker vi ikke pose. Hundedritt er organisk materiale som går rett inn i kretsløpet i naturen. Så det vi gjør er å lage et hull og skubbe det nedi, for så å dekke møkka til med sand. På den måten slipper andre (og vi selv) å trø i møkka. Som vi alle vet så lukter det ikke noe særlig godt når man setter seg inn i bilen med hundedritt på skoene.
Alle er tydeligvis ikke enige i at dette er den rette måten å gjøre det på. På Refsnes sist søndag fant vi følgende forslag til løsning:
dette hører ikke til på stranda!
dette hører ikke til på stranda!

Jeg har sett dette ved flere anledninger, og har også hørt andre folk gå i fistel over dette svineriet. Jeg må innrømme at jeg sliter med å forstå hva folk tenker på når de gjør slikt. Om de først tar seg bryet med å samle opp, så kan de vel for søren ta med seg plastposen sin til nærmeste søppelspann, eller hjem.
Kanskje det er gjort i beste mening; de vil fjerne lorten, men synes det er flaut eller plagsomt å gå og bære på posen(e)?
Vel, nok om det dritt-temaet..

Strandtur i kveldinga

Tok med Misty og kameraet ned på Nærlandstraen i kveldinga i dag. Vi hadde en fin tur, med mange fine innkallinger og andre dressurelementer. Er jo alltid en del forstyrrelser, men synes Misty var riktig så flink. Legger opp bildene uten kommentarer, men dette bildet synes jeg fortjener litt omtale:
img_1961_cropped.jpg

Her er Misty på fullt svøm i elva etter å ha hentet en pinne som jeg kasta. Ikke redd for vann nei.  Legg merke til “baugbølga” som skvulper over nesa hennes…

Her er resten av bildene, beklager hvis det ser ut som om havet er i ferd med å renne ut til den ene sida… Ikke alltid like lett å huske på alt når man tar bilder…

Status – joda, vi har det bra…

Det går litt i rykk og napp med blogginga for tida. Delvis er det travelt med andre ting, men det frister heller ikke så mye å sitte inne og knotte på dataen når det er så fint sommervær som vi har en del av den siste tida.
Den siste uka har vi jobbet mye! med “bakparts-kontroll”, men viktigere: Vi prøver å bli kloke på klikkertrening.

Klikkeren er en liten plastboks med ett blekkstykke inni som lager et klikk når det trykkes inn. Klikkeren brukes som en betinget forsterker. Mer folkelig forklart betyr klikket at “dette var riktig – belønning er underveis”. Klikkeren gjør at vi kan være mer presise, og fortelle hunden mer nøyaktig når den gjør rett. I klikkerfilosofien brukes heller ikke straff for eller korrigering av feil adferd, man er mer opptatt av å se etter og belønne det som er riktig. Det er et vanskelig konsept å får skikkelig tak i, særlig i praksis, siden vi er vant med å lokke og korrigere. Jeg skal ikke legge for mye ut om klikkertrening, men kan jo henvise til www.canis.no dersom du vil finne ut mer om dette.

For egen del så har vi kjøpt en del bøker om emnet, og vi har meldt oss på ett nybegynnerkurs neste helg. Det blir spennende å se om dette er noe for oss.

Litt tilbake til bakpartskontroll: Dette øvde vi inn som beskrevet her på treningsbloggen til Morten Egtvedt, innehaver av canis.no. I løpet av en kveld hadde vi fått Misty til å forstå at hun skulle bevege seg kun ved hjelp av bakføttene, men det å få dette omsatt i “svenskeinnsitt” til utgangsstilling var vanskeligere. Løsningen ble å bytte ut kassen med badevekta, som jo ikke er så høy. Det førte til at hun skled sideveis inn på plass, og satte seg. Jackpot!!! (=trippelbelønning, minst!). Så nå gjør hun det ute også, men ikke konsekvent, og litt slarvete (hun setter seg gjerne oppå føttene våre.) Håper å få noen tips på kurset om hvordan vi skal jobbe videre med dette.

Det var en liten oppdatering om hva som foregår, her er noen bilder fra treninga vår med kasse:

misty_kasse_treningHar fått klikk, venter på godbit….

misty_kasse_treningNytt klikk etterfulgt av godbit, legg merke til at hun har flyttet på bakføttene..

misty_kasse_treningVi fikk oss noen gode lattere i løpet av kvelden…

misty_kasse_treningHva, får jeg ikke noe for dette heller?

misty_kasse_treningGodbit på vei, etter å fått et klikk.

Det kommer nok mer om klikkertrening etterhvert. Ragnhild og jeg henger camoingvogna på bilen og reiser til Larvik på kurs nå på fredag….

Fysj som det stinker…

Hadde med Misty på beitet en tur, og fant noen greiner som jeg rydda vekk. Mens jeg gjorde mitt så gjorde Misty sitt: Hun fant den ferskeste og største haugen med hestemøkk og rullet seg godt i den. Det var sikkert effektivt for å skjule hundelukta, slik at hun kunne la fugler og dyr tro at hun er hest, og altså ikke farlig. Men å komme inni stua var helt uaktuellt 😉
Så det ble badetid i stedet for. Det gikk greit, selv om jeg nok tror hun helst ville sluppet. Etterpå så luktet hun bedre, ja:
badetid_1017

Ellers så hadde vi en fin dag i går, med flott, varmt vær. Misty var sammen med oss hele dagen ute mens vi solte oss. Passet på at hun hadde skygge tilgjengelig hele tida, og friskt vann.

Almi og folen Lillegutt

Føllet er nå blitt nesten en uke gammel, og er blitt mye støere på beina. Han har ikke fått noe navn ennå, men Silje kaller ham Lillegutt eller minien. Jeg fant ut at jeg måtte ta noen bilder før han forsvinner herfra.
Han og Almi skal snart flyttes til et annet beite, da det begynner å bli litt nedgnagd her hos oss. Spira er allerede flyttet for noen dager siden. Regner med at de kommer tilbake om en stund…
Almi er veldig beskyttende, prøver holde seg mellom folen og meg mest mulig, så det var ikke helt lett å få ta bilder, men noen ble det da..

almi_og_lillegutt_0992.jpgAlmi og Lillegutt i fin positur

lillegutt_0998.jpgInteressert, men skeptisk…

lillegutt_0999.jpgHva er du for en ? Er du farlig…

almi_og_lillegutt_1006.jpgTryggest på litt avstand…

almi_og_lillegutt_1010.jpgem>Å så flotte de er begge to…

Velkommen, lille venn!

I morges rett over halv åtte vekket Silje meg og var litt bekymret fordi Almi ” bare ligger”. Føllet var ute! Opp og ut, men da vi kom ut på beitet var Almi på beina. Silje ringte til Ingve og ga beskjed, og de ble enige om at alt var ok. Jeg kjørte Silje på jobb i Rangen, og da jeg kom tilbake var Ingve på plass, så jeg tok kameraet med meg og fikk tatt noen bilder. Skal legge opp flere selvfølgelig, men her er 2 av dem:

almis_fole_0937

almis_fole_0954

Siste kvelden?

I følge Ingve kan Almis føll komme når som helst nå. Vokstappene på spenene er ca en halv centimeter, og hun er tydelig klar. Det har begynt å renne litt, hun stopper opp en del og blir stående med bena godt plantet i hvert sitt hjørne, antar at det kan være veer. Vi følger selvfølgelig ekstra godt med nå, klarte ikke å la være å gå ut og ta noen bilder, selv om det er litt mørkt. Her er Almi, brei og god:

IMG_0918.JPG

IMG_0920.JPG

 

Luftet Misty som vanlig, og hadde noen godbiter liggende i lommen, så det ble litt godbitsøk før leggetid. Hun må vente til hun får lov til å starte søket, og det er hun flink til:

IMG_0934.JPG
 

Men når hun blir sluppet så går hun til det med liv og lyst:

IMG_0935.JPG

På tur i regnet…

Regnet fælt i dag, men bestemte meg likevel for å ta med Misty til Retrieverklubbens område på Sviland en tur, for deretter å avlegge travbanen på Tengesdal et besøk. Vi hadde en fin økt, med masse innkallinger der jeg lar snorballen henge ned mellom føttene slik at Misty kan se den. Det er virkelig noe som får fart på beina hennes på vei inn. Når hun kommer inn er det selvfølgelig drakamp. Passer på å la henne vinne noen ganger innimellom. Vi har også en gul gummiball som vi bruker en del som belønning. Brukte denne også en del, og hun har etterhver begynt å komme bort til meg med ballen når hun synes det er nok. Men hun passer veldig på den ballen, ikke tale om at dén skal glemmes igjen, i alle fall. Tok henne også med i bekken utenfor området, der hun fikk drukket og vasset litt. Tør ikke helt å kaste seg uti det ennå, men det kommer etterhvert. Jobber ellers mye med “Bli””-øvelser. Både vanlig sitt og gå fra henne, men prøvde også en variant som jeg så noen andre brukte hos Odd-Geir: Ha hunden koblet, kommandere sitt, rygge fra til kobbelet blir stramt, også dra forsiktig i båndet mens jeg sier bli og viser med hånda . Gikk veldig bra, hun sitter som støpt. Går opptil igjen, Bra! og friiii! og kaster ballen som belønning. ” repetisjoner i går og 2 i dag, hun sitter helt fint. Etterhvert så sluttet det å regne, så jeg tok av meg lua og gikk og bar den i hånda. Gjett hvem som så sitt snitt til å erte far litt: IMG_0889.JPG  

Ikke tale om hun ville komme inn med den, så jeg måtte gjemme meg bak bilen, pipe og herje med pipeleka for at hun skulle komme. Jeg fikk lua, og hun fikk pipeleken: IMG_0891.JPG

Vi hadde også litt lek med hopp over hinder, balanse på bommen, og et par av de andre tingene hennes: IMG_0893.JPG

Etter ca halvannen time var vi klar til avgang til Tengesdal, der Silje var med Schott for å kjøre lokalløp: IMG_0895.JPG  

Silje hadde kjørt travløp med Schott tidligere på dagen og vunnet uten den helt store konkurransen fra de to andre som var med. Da vi kom hadde akkurat galoppløpet begynt, de 2 lederne knivet fælt i siste sving, men Silje måtte gi tapt og red inn til andreplass: IMG_0904.JPG

Her er hun og Schott på vei tilbake etter premieutdelingen, hun kom hjem med to små, men fine pokaler: IMG_0909.JPG

Misty måtte stå bundet mens jeg tok bilder, men hun ser ikke ut til å lide noen nød, her sitter hun og jubler (tror jeg) etter Siljes andreplass i galoppløpet: IMG_0911.JPG

Alt i alt en bra dag for folk og dyr… (men kommer ikke snart føllene?)