Category Archives: Voksen

Vi er her enda….

Joda, vi er her enda. Er i ferd med å bytte jobb, så bloggingen kommer litt ned på prioritetslista. Dette blir ikke heller noen lang avhandling…

Misty og jeg har hatt en del framgang på trening i det siste, særlig har vi jobbet mye med fri ved foten. Skal ikke påstå at den er perfekt, men det kommer seg i alle fall. Avstandskontroll (åh, denne er så kjedelig!) og Neseprøve går litt opp og ned, men kommer seg da.

Så jeg har meldt på i LP3 på NBFK Stavanger sin prøve den 3. april. Sendte påmelding i går kveld, og fikk tilbakemelding om at det var få hunder påmeldt på prøven, så det var mulig at den ville bli avlyst. Det var jo litt nedtur, særlig siden den i Eigersund kolliderer med påskeferien. Jaja, få se på terminlista om det er noen andre som evt. kan være aktuelle.

Utsatt løpetid – februar 2011

Bare en liten huskelapp. Misty har i dag 23. februar 2011 fått ny sprøyte for å utsette løpetida. Neste sprøyte skal evt. tas om 4 måneder, som blir ca. 23. juni 2011. I en tidligere post skrev jeg om litt bivirkninger (kanskje), med bl.a. melk i jura. Dette er nå nesten helt vekk, det kommer bare en liten dråpe i et par av pattene. Men det ser ut som redusert foring (og kanskje tidens gang) har gjort susen. Må følge med for å se om dette kommer tilbake nå når hun har fått ny sprøyte.

Ang. rabies-vaksine: Misty kan tidligst testes ca 14. april 2011, men veterinæren foreslo at vi kunne ta det samtidig med evt. ny sprøyte for utsatt løpetid. Vi har jo ikke noen planer om å ha Misty med til utlandet i sommer, så det kan jo være greit nok.

Trening, lite å melde…

En stund siden jeg har skrevet noe særlig ser jeg. Det skjer ikke så mye, er nok derfor. Treningsmessig så føler jeg at det er litt på stedet hvil for tiden. Jobber mest med “kontroll over hunden på avstand”. Dvs, ingen avstand foreløpig, jobber helt oppe i hunden, og pirker på neddekk og nedsitt uten å flytte baklabbene i det hele tatt. Synes dette er kjedelig, og lurer vel for å være ærlig litt på vitsen. Jeg mener, vi dør jo ikke akkurat om en labb sklir litt fram når hun legger seg ned. Men så er det dette med å sikte på 10-eren da…

Det andre vi prøver å øve litt på er neseprøve. Her går det litt i hytt og pine, kanskje ikke så unaturlig med en apporterings-lysten hund som Misty. Hun bryr seg tilsynelatende ikke så mye om hvilken pinne hun skal ta, “any stick will do the trick”. Det vanskelige er å få henne til å roe seg ned og slå på nesen og gå rolig gjennom pinnene. Er framgang på treninga, men også noen tilbakeslag. Så her er det bare å jobbe videre. Jeg lurer på om jeg må kjøpe meg noen sett med pinner, og være nøyere med å ikke gjenbruke pinnene? Så langt har jeg kokt pinnene og latt dem ligge noen dager, men lurer på om dette ikke er godt nok, at det er lukt igjen i alle pinnene?

Fri ved fot: Jobber videre med masse venstrevendinger, og å prøve å holde henne litt mer igjen. Hun har framdeles en tendens til å fortsette framover når jeg begynner på vendingen. Ikke pent.

Ellers så begynner det jo å bli merkbart lenger lyst om kveldene. Denne uka har vi hatt mye vind og regn, så gleder meg virkelig til at våren melder sin ankomst om ikke så altfor lenge…

Misty LP2, SBK Stavanger 16. januar 2011

“Innendørs”, i plasttelt på SBK’s område på Åsen, Stavanger

Øvelse Karakter K Poeng Trekk
Fellesdekk 2 minutter med skjult fører 9,5 2 19 1
Fri ved foten 6 3 18 12
Dekk under marsj 9 2 18 2
Innkalling fra sitt med stå 8,5 2 17 3
Stå under marsj 8 1 8 2
Fremadsending med stå 5 2 10 10
Apportering 6 2 12 8
Fritt hopp over hinder med sitt 9,5 2 19 1
Kontroll over hunden på avstand 8,5 2 17 3
Helhetsinntrykk 8 2 16 4
Sum poeng: 154

Premie: 2. (Blå sløyfe)
Nr. i klassen: 2 (av 4 frammøtte)
Dommer: Jan Odd-Geir Sørmarken
Arrangør: Sør-Rogaland Brukshund-Klubb
Sted: SBK, Stavanger

Kommentar til de enkelte øvelsene som jeg husker dem, film her i forrige post. Karakter i parantes ():

Fellesdekk 2 minutter med skjult fører (9,5):
Lå fjellstøtt med labbene, men snuste pittelitt. Veldig fornøyd!

Fri ved foten: (6)
Skuffet! Etter bra framgang på trening i det siste hadde jeg forhåpning om å få dette ut i konkurranse. Men falt tilbake til gamle synder, der jeg ikke klarte å få Misty til å jobbe sammen med meg. Vi gikk og surret, og det ble slappe greier. Tror muligens jeg tok litt for lett på dette, og ikke var forberedt på at Misty skulle melde seg ut sånn. Det var jo nye og vanskelige forhold inne i teltet med mye lyder, men det er ingen unnskyldning. Forrige gang ga jeg dobbeltkommandoer helt bevisst og i forkant, nå lå jeg hele veien på etterskudd og måtte likevel gi en del ekstra kommandoer.

Dekk under marsj: (9)
Bra gjennomført, tror det ble litt trekk for oppsitt og evt. kroppspråk.

Innkalling med stå og på plass: (8,5)
Ikke kontant nok stopp. Skjeiv innsitt.

Stå under marsj: (8)
Selve stoppmomentet er raskt, men Misty snur seg halveis bakover. Forventning om belønning, kanskje? Eller hørte hun en lyd? Vet ikke. Setter seg skjeivt i avslutning av øvelsen.

Fremadsending med stå og på plass: (5)
Ruta, ja…(sukk). Denne kan hun ikke, er ikke verre enn det. Jobbe videre med inntrening.

Apportering: (6)
Kanonbra fart ut, raskt opptak og begynnelsen på retur. Men så stopper hun opp (forventning om belønning?), og jeg må vel kalle henne inn på plass og fikk dermed trekk for dobbeltkommando. Ikke bekymret, men jeg burde nok ha kjørt gjennom denne en gang på forhånd siden vi har “pirket” litt på denne på trening..

Fritt hopp over hinder med sitt: (9,5)
Veldig bra gjennomført øvelse. Tror dommeren ville hatt enda litt mer sprut og fart, derfor det halve poenget trekk.

Kontroll over hunden på avstand: (8,5)
Litt skjev neddekk, dette må det jobbes med. Oppsittene er dårlige. Ikke raske nok, og hun setter seg ikke helt opp. Men dette var jeg jo klar over. Neddekkene kunne også vært litt mer direkte ned, hun legger seg raskt ned, men justerer seg litt.

Helhetsinntrykk: (8)
Det vanlige maset mellom øvelsene. Får nok særlig trekk for en episode der Misty går til dommerbordet for å sjekke ut diverse. Men skal jeg ikke snart lære å være i forkant på dette da? Jobbe videre med å få Misty mer fokusert på meg, og mindre opptatt av snusing og undersøkelser…

Min oppsummering:
Var ikke nervøs i det hele tatt, tror det er et dårlig tegn. Tror det tyder på at jeg har tatt altfor lett på oppgaven og forberedelsene. (Eller er det slik at når jeg er nervøs så er min “overlevelses-strategi” å jobbe ekstra grundig med forberedelsene?) Derfor er jeg misfornøyd med meg selv, og resultatet ble jo middelmådig. Ser selvfølgelig ikke vekk fra at Misty også har hatt en dårlig dag (diare, melkespreng etc…), men desto mer grunn til å være grundig i forberedelsene.
For å sitere Knut på treningsgruppa: “Vi deltar jo for å vinne…”. Men vinnere jobber alltid med forberedelsene, og siden jeg “skippet” det i dag så hadde jeg ingen mulighet for å kunne vinne.

Filmen er lagt ut i forrige post.

Gratulerer til Eline Gjersdal med Cindy fra treningsgruppa vår som vant LP2 i dag med 172 poeng. Flott innsats!

Dette var forøvrig den aller første prøven etter nye regler, og jeg kommer til å skrive en egen post om mine tanker rundt disse, og hvordan den nye poenggivningen slår ut i klasse 2.

Film – LP2 SBK Stavanger 16. januar 2011

Film fra dagens konkurranse. Kommer tilbake med karakterer og kommentarer når jeg har fått fordøyd det litt…

Get the Flash Player to see this content.

Neseprøve, avstandsdirigering og fulle mugger…

Ny veldig bra treningsøkt i dag, med hovedfokus på Fri ved foten og Avstandsdirigering. Fulgte opp suksessen fra i går med å ta opp en ny kalkun/kyllingpølse fra fryseboksen. Delte i dobbelt så mange biter i dag. Jobbet inne i stua, siden det har vært et ufyselig vær. Ikke mange forstyrrelser altså, så desto mer grunn til å være streng og ikke belønne middelmådig innsats. Tror jeg klarte det sånn noenlunde.

Fikk mange bra sekvenser og lite feil, mye mindre enn i går. Det jeg stadig er minst fornøyd med er Oppsitt. Litt sånn totrinns-rakett med dårlig tenning. Altså: Hun setter seg ikke opp fort og i ett hopp, annet enn rent unntaksvis. Enten setter hun seg opp i to hopp eller så tripper hun seg opp på annenhver framfot, eller så blir det en kombinasjon. Konklusjon:
Hun kan det ikke! Hun har fått lov til å gjøre det slik så altfor, altfor mange ganger, så hun tror at det er sånn det skal være. Og jeg sliter med å finne ut av hvordan jeg skal løse det. Men jeg gir ikke opp, her er det bare å jobbe videre. Til slutt så løser det seg nok.

Fri ved foten går også bedre og bedre, så jeg har faktisk et (velbegrunnet?) håp om å forbedre karakteren en del på denne øvelsen. På de to startene jeg har hatt i klasse 2 har jeg fått hhv. 7,5 og 6,5. Har mål om å klare meg med vesentlig færre dobbeltkommandoer (helst uten) og med en Misty på nett gjennom hele øvelsen. Litt usikker på hvor streng Odd-Geir er, har faktisk aldri sett ham dømme. Men regner i alle fall ikke med å få noe gratiis. Tror jeg skal si meg fornøyd med 8,5 eller bedre (kanskje litt vel optimistisk?). Må jo ikke glemme at det blir vesentlig mer forstyrrelser og mye dårligere vær enn her hjemme i stua…..

Tok også en Stå under marsj og en Dekk under marsj, bare fram til selve stå- og dekk-momentene. Veldig bra, synes hun stopper mye raskere enn før, så her bør det vel også kunne være litt framgang.

Etter en lang og god pause der vi så Norge vinne over Japan i håndball-vm og Misty åt kveldsmaten sin, så tok jeg fram noen neseprøvepinner. Hadde bare 3 ubrukte igjen. Silje la ut de fire pinnene for meg med klypa, min pinne som nummer to fra venstre. Sendte ut, Misty gikk rett ut til ytre høyre og slo på nesen. Snuste seg raskt fram til min pinne der hun frøs til litt før hun plukket den. Klikka med det samme hun hadde den i munnen og belønna med ballen. Dette vil jeg si var så perfekt som det går an! Veldig gøy med tanke på hvor mye vi har slitt med denne. Fristet IKKE skjebnen ved å sende en gang til, men ga meg med den ene perfekte slik Odd-Geir har fortalt at det bør være. Veldig fornøyd, selv om denne må jobbes videre med.

Med LP2 start på søndag skal jeg ikke trene så veldig mye i morgen, men vil i det minste prøve litt på Ruta for å få den litt opp i minnet. Også litt Fri ved fot ute, slik at det blir litt mer forstyrrelser. Mest vendinger, starter og holdter. Ikke så mye lange strekk. Og fokus på gøy gøy gøy og masse lek.. I morgen kveld blir det redusert matrasjon på Misty, også en del av forberedelsene.

Det blir forøvrig spennende å se hvordan den endrete vektingen av de forskjellige øvelsene slår ut. For eksempel så gir jo siste karakter – Helhetsinntrykk – nå mulighet for å kapre 20 poeng i stedet for de 10 som var i de gamle reglene. Her har vi jo stort sett alltid fått bra score. Betyr det at vi nå nesten automatisk vil få 8-10 poeng “gratis” i forhold til tidligere? Lar den sånn sett bare henge i lufta. Har ikke tenkt å bruke så mye tid på å tenke karakterer, det får dommerne styre med. Jeg får gjøre så godt jeg kan med å være konsentrert og tilstede i ringen, så kommer sannsynligvis resultatene….

Så til de fulle muggene:
Oppdaget på onsdag at Misty har melk i jurene. Hmmm, hva er dette? Er vel ikke valper på vei, det ville jo ikke være så bra. En liten recap på omstendighetene:
I november/desember skulle Misty hatt løpetid. Da den ikke kom bestemte jeg meg for å få veterinærhjelp med å utsette løpetida, og sprøyta ble satt 23. november. I løpet av desember og nå i begynnelsen av januar har hun blitt vaksinert mot rabies og leptospirose. I perioden 14. desember til 3. januar gikk hun sammen med min brors to hannhunder. Så ingen tegn til løpetid eller parringsforsøk.
Men nå er det altså melk i jurene. Håper (og regner med) at det kun er innbilt svangerskap eller total ubalanse i hormonene pga. all medisineringen. Men det er jo ikke så mye fra eller til som kan gjøres, naturen må bare få gå sin gang. Snakket med sekretæren ho dyreklinikken, og dette var hennes konklusjon. Ultralyd kan tidligst foretas 4 uker ut i en evt. drektighet. Skal til siste vaksinering mot leptospirose neste uke, så jeg vil ta det opp med veterinæren da.

Belønnings-kvalitet…

… eller kvalitet på forsterkeren som andre vil si.

Jeg har hatt problemer med trege oppsitt og varierende tempo på neddekk. Disse to brukes jo i flere av lydighetsøvelsene. En rask opptelling viser f.eks. at i klasse 2 programmet brukes neddekk/oppsitt i 3 forskjellige øvelser. I Fellesdekk er det bare en liten del av øvelsen, men gir likevel fort opp til 1 (ganger koeffsient = 2) poeng trekk. I Dekk under marsj er neddekken det viktigste, men treg oppsitt i avslutningen kan vel gi minst et halvt poeng i minus (ganger K=2). I Avstandskontroll er jo både neddekk og oppsitt hovedelement i øvelsen, og treghet vil vel kunne gi ganske store trekk, kanskje så mye som 2 poeng (ganger K=2)? Summerer vi disse så er vi fort oppe i 6-7 poeng trekk på totalen, kanskje enda mer i høyere klasser.

Jeg har prøvd å jobbe med tempoet – særlig på oppsitt – en stund nå, men har hatt problemer med å få framgang i arbeidet. Var kommet fram til at det er kvalitet på belønningen som ikke er god nok. De godbitene jeg har brukt har ikke vært av høy nok verdi for Misty til at hun gidder å anstrenge seg det lille ekstra. Så i dag bestemte jeg meg for å prøve å finne noe hun virkelig ville jobbe for. Tok en tur på butikken. De hadde 10-pakk grillpølse med kylling og kalkun på tilbud til 19,90. Og i delikatessen fant jeg en ferdig stekt baconburger som kostet ca 15,- Sammenlignet med prisen på spesialgodbiter fra dyrebutikken er jo begge deler faktisk billig, paradoksalt nok..

Begynte med baconburgeren, delte den i litt rause biter mens Misty sto og siklet ved siden av meg. Tydelig at dette hadde hun lyst på!
Så ut på bakgangen for å trene Avstandskontroll. Hun var helt i hundre, nesten litt i overkant siden vekslinger mellom Sitt-Stå-Dekk krever konsentrasjon om de skal bli korrekte. Men jeg prøvde å være nøye på å ikke belønne uten at det var helt perfekt. Jobbet også litt med oppsitt til PåPlass med godt resultat. Skal ikke gå i detaljer, bare konkludere med at dette var fine greier! Brukte opp en halv burger på en god treningsøkt, det er overkommelig.

Misty var så godt i siget og så ivrig at etter en liten pause som ble brukt til å dele opp en av kylling/kalkunpølsene i litt store biter, så fortsatte vi med en Fri-ved-fot økt inne i stua. Wow! Tror aldri hun har jobbet så konsentrert og bra. Alt var ikke perfekt, men hun anstrengte seg virkelig. La også inn noen Dekk under marsj og Stå under marsj, og tror ikke hun har stoppet så kontant på det jeg kan huske. Til 2 kroner pr. pølse må jeg si at dette jo nesten er gratis!

Dette med kvalitet på belønningen er jo noe av det første man lærer på grunnkurs, og er sentralt i de fleste bøker. Så hvorfor er det så vanskelig å ta det inn over seg? For egen del tror jeg nok det har noe å gjøre med at det jo er enklere og mindre søl med Frolic og “ferdige godbiter”. Og i noen sammenhenger er de jo brukende, men jeg tror nok nøkkelen er variasjon. Prismessig er det vel faktisk billigere å bruke pølse og andre godsaker fra COOP. Særlig om man går etter tilbudsvarer. Må bare passe på at det ikke blir for salt og krydret, og styre klar ting med mye løk i.

Påmeldt LP2 – SBK Stavanger 16. januar 2011

Har meldt Misty på i LP2 i helga (SBK Stavanger søndag 16. januar), for å kurere litt abstinens i konkurreringa. Er ikke klar med LP3-øvelsene enda, men synes jo det er gøy å konkurrere.
Har stort sett trent kun på LP3-øvelser i det siste, så jeg må lage meg en oversikt over LP2. Det er jo nye regler nå, men i LP2 er det ikke så veldig mange endringer. Ruta er ny (i stedet for framsending til kjegla), og kan være greit å få prøvd. Resten av endringene går på poengvektinga for de forskjellige øvelsene (endret koeffisient).

Som sagt er framsending til ruta ny, og er nok ganske usikker på den øvelsen. Tror jeg får ta en gjennomgang for å se om det er noe annet som må pusses litt på før konkurransen. Men kommer nok ikke til å bruke veldig mye tid på dette, konsentrerer meg om LP3.

Her er øvelsene i det nye LP2-programmet:

Øvelse 1: Fellesdekk 2 minutter med skjult fører (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”dekk”, ”bli liggende” og ”utgangsstilling”.

Øvelse 2: Fri ved foten (K: 3 Poeng: 30)
Kommando: Ord eller tegn for ”på plass”. Tillatt fra holdt og ved forandring av gangart.

Øvelse 3: Dekk under marsj (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”på plass”, ”dekk” og ”utgangsstilling”.
Fvf ca 10m – Ligg – gå fra ca 10m – gå bak ca 2 skritt – gå inntil – utgangsstilling

Øvelse 4: Innkalling fra sitt, med stå (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”bli sittende”, ”på plass” og ”stå”.
I sitt ved siden – gå fra ca 20m – kalle inn – kommandere stå før halveis – kalle inn til utgangsstilling

Øvelse 5: Stå under marsj (K: 1 Poeng: 10)
Kommando: Ord eller tegn for ”på plass” og ”stå”.
Fvf ca 10m – Stå – gå fra ca 3m – gå ca 2 skritt bak – gå inntil , ta med hunden i fvf ca 3m.

Øvelse 6: Fremmadsending med stå (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”fremad” og ”stå”.
Utgangsstilling – sende fram i ruta ca 10m – Stå inne i ruta (ca 3 sek) – øvelsen slutt, hente hunden

Øvelse 7: Apportering (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”bli”, ”apport” og ”avlever”.
Utgangsstilling – kaste apport 10m – apport – utgangsstilling – holde – avlevere på kommando

Øvelse 8: Fritt hopp over hinder, med sitt (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”hopp”, ”sitt” og ”tilbake hopp”.
Utgangsstilling foran hinder, valgfri avstand – hopp – sitt – tilbakehopp – utgangsstilling

Øvelse 9: Kontroll over hunden på avstand (K: 2 Poeng: 20)
Kommando: Ord eller tegn for ”dekk” og ”utgangsstilling”. Ord og/eller tegn for ”sitt” og ”dekk” på avstand.
Utgangsstilling – ligg og bli – gå fra ca 5m – sitt/ligg 4 ganger, holde ca 3 sek – 2 skritt bak – inntil – utgangsstilling

Øvelse 10: Helhetsinntrykk (K: 2 Poeng: 20)
Samarbeid, arbeidsvilje, arbeidsglede under og mellom øvelsene.

Gratulerer med dagen, Misty.

I dag fyller Misty 2 år. Har desverre ikke tid til hverken å bake kake eller lage en skikkelig bilde-kavalkade. Får se om jeg kan få til noe i helga.
Men det har i alle fall vært et godt år for oss. Misty er blitt en veldig behagelig familiehund. Selvsagt enda noen unoter og sprell, men i det store og hele er hun veldig rolig og omgjengelig i hverdagen.
På lydighetsarenaen har vi gjort store framskritt det siste året, med opprykk til først klasse 2 og så til klasse 3 nå i høst. Til alt overmål vant vi jo stevvnet på Stord. Det var veldig gøy, og ga mersmak.
Skal vi tørre å ha et mål om opprykk til elite i løpet av året, mon tro….?

Misty må nå vel regnes som voksen, og ikke unghund lenger. Så Unghund-kategorien slutter jeg å bruke. Det var bare det med å finne et godt navn på ny kategori, da… Har vridd hjerne litt, men får jobbe litt videre med det. Foreløpig kaller jeg den voksen, men kommer nok til å bytte…